Doorbraak in Azië door … speculooskoekjes anders te verpakken.

Kleiner koekje, per stuk verpakt

Om tegemoet te komen aan de smaak van de Aziatische markt produceert Vermeiren Princeps een kleiner koekje, dat netjes individueel verpakt is: “In België is het traditie om speculooskoekjes samen te verpakken. Je doet één groot pak open, en eet dat vervolgens op relatief korte tijd op. Aziatische consumenten hebben een andere voorkeur. Zij zijn erg gesteld op hygiëne en versheid, en verkiezen daarom individueel verpakte speculooskoekjes. Naast de klassieke speculooskoekjes brengen we er ook uitdagende speculoosvarianten met chocolade- en amandelstukjes op de markt.”

 

500.000 euro voor nieuwe machine

Om die individuele verpakking te realiseren, investeert Vermeiren Princeps een half miljoen euro in een nieuwe verpakkingsmachine. Leverancier is het Belgische bedrijf A-Tec: “Wanneer de artisanale speculooskoekjes uit de oven komen, worden ze automatisch geschikt en per stuk verpakt. Dankzij de nieuwe machine kunnen we de individueel verpakte koekjes nu per 25 stuks (of meer) samen verpakken, in een tweede folie. Voor retailers (bv. supermarkten) worden dit doorzichtig bedrukte pakken van 25 of 50 stuks. Voor horecazaken verpakken we per 75, omdat dat handiger is voor uitbaters van cafés en restaurants.”