Vermeiren Princeps genomineerd voor de Leeuw van de Export editie 2014

De familiale onderneming Vermeiren Princeps bakt artisanale speculoos, maar kiest daarbij wel resoluut voor innoverende technologische knowhow. Jaarlijks komt uit haar ovens zo’n 3.000 ton (h)eerlijke koekjes: zonder bewaarmiddelen, kleurstoffen of kunstmatige smaakstoffen.

Van lokale bakker ...

Het begon allemaal bescheiden. In 1919 besliste Achilles Vermeiren, bakker in het centrum van Puurs, om koekjes te bakken
voor de groothandel. Na de Tweede Wereldoorlog bouwden zijn zonen Arthur en Albert het bedrijf verder uit en specialiseerden ze zich in speculoos op basis van kandijsuiker. Daarbij investeerden ze geregeld in volautomatische ovens. Eind jaren 80 zette Vermeiren Princeps de noodzakelijke stap naar een rechtstreekse samenwerking met grote supermarktketens als Colruyt en Delhaize.

... naar succesvolle exporteur

De onderneming benadert de buitenlandse markten zowel via retail als via de horeca, met private label en eigen merk. Nieuwe trends zoals bio, suikervrij en fairtrade, pikt Vermeiren Princeps snel op. Zo groeide, naast de traditionele bestemmingen, ook het Midden-Oosten uit tot een vaste afzetmarkt. Het aantal diabetici is er immers hoog door de grotere sacharoseintolerantie van de bevolking. Ook de speculoospasta is een schot in de roos. Na Europa, verovert het innovatieve product de wereldmarkt.